Betalingsmåter

AVTALEGIRO

Avtale Giro er en tjeneste for automatisk betaling av faste regninger. Det vil si at banken sørger for at regningene betales direkte fra din konto på forfallsdato. Du beholder full oversikt og kontroll over regningene dine selv om Avtale Giro trekkene gjøres av banken.

Før forfall - mottar du varsel om kommende betaling. Varselet viser spesifisert beløp og dato for betaling. Du kan enkelt stoppe betalingen i nettbanken eller ved å kontakte banken.

På forfall - belaster banken kontoen din, og overfører beløpet til oss.

Etter forfall - kan du kontrollere at regningen er betalt. Kontoutskriften gjelder som kvittering for betalte regninger.

Kom i gang med Avtale Giro

  1. Tilbud i nettbanken - Når du betaler en regning til oss, vil du i de fleste nettbanker bli spurt om du ønsker å opprette en Avtale Giro-avtale. Ved å akseptere tilbudet opprettes avtalen. Du får beskjed når avtalen trer i kraft og må betale regninger tilsendt i posten som normalt inntil avtalen er aktivisert.
  2. Kontakt banken - Kontakt kundeservice i din bank eller gå innom nærmeste kontor for å opprette en avtale.

eFaktura kombinert med Avtale Giro:

Du kan velge å få dine eFakturaer automatisk betalt på forfallsdato ved å kombinere eFaktura med AvtaleGiro. Med kombinasjonen sendes fremdeles eFakturaen med fakturadetaljene direkte i nettbanken din og lagres der, men du slipper å godkjenne betalingen for at pengene skal trekkes på konto. Du beholder full kontroll over regningene og finner enkelt igjen betalte regninger.

For innbetaling med ordinær giro:

Kontonummer for innbetaling av strømfaktura: 1503 50 00000, merk innbetaling med KID-nummer.

For kunder i Stord kommune:

Kontonummer for innbetaling av strømfaktura: 8160 15 77046, merk innbetaling med KID-nummer.

Med en eFaktura får du regningen ferdig utfylt rett i nettbanken din. Du behøver ikke taste inn KID- og kontonummer manuelt – kun godkjenne betalingen. Hver gang du mottar en ny regning i nettbanken, vil du motta et varsel på e-posten din.

Du kan selv velge å endre beløp og forfallsdato på en eFaktura. Når du har betalt regningen, oppbevares den elektronisk i nettbanken. På denne måten har du til enhver tid har full oversikt over både betalte og ubetalte regninger.

Tilgjengelig i flere nettbanker

Er du kunde i flere nettbanker, vil dine eFakturaer være synlige i alle nettbankene og du kan velge hvilken nettbank og konto du ønsker å betale regningen fra. Etter betaling arkiveres informasjonen i den nettbanken du valgte til betaling. Kombinerer du eFaktura med Avtale Giro vil betalingen automatisk skje fra den banken hvor Avtale Giro ble opprettet.

Fordeler med eFaktura

Du slipper å taste KID-nummer
Full oversikt over betalte og ubetalte regninger
Bedre kontroll ved at du må godkjenne regningen før beløpet trekkes fra konto
Du kan betale hvor du vil f.eks. når du er ute og reiser
Du blir varslet på e-post hver gang du mottar en ny regning

Kom i gang med e Faktura

Du inngår en avtale om eFaktura med nettbanken din når du skal betale regninger fra Haugaland Kraft. Her kan du inngå avtale på to måter:

  1. Den enkle metoden - De fleste nettbanker er slik at de vil spørre deg om du vil motta eFaktura neste gang du betaler en regning i nettbanken din. Dermed er det bare å si ja takk, neste gang du får spørsmål.
  2. Den aktive metoden - Noter ned eFaktura-referansen som står på siste regning. Logg deg inn i nettbanken, finn frem til eFaktura, og registrer eFaktura avtale. I registreringen får du bruk for eFaktura referansen.

 

Avlesningsperioder

Måleravlesning utføres månedsvis. Avlesningsperioden er to dager før og to dager etter den første i hver måned.

Haugaland Kraft Nett fakturerer etterskuddsvis en gang pr. måned.

Måleravlesning kan gjøres på SMS, Internett eller El-kontofon. Se valg øverst.

 

Oppgi målerstand på SMS

Send kode "HK (mellomrom) målerstand" til 2258

Slik registrerer du deg for måleravlesning på SMS:

  • Du sender HK REG etterfulgt av <kundenummer> og <målernummer> til 2258 (husk mellomrom). Dette gjøres kun en gang. Du får nå en melding som bekrefter ditt telefonnummer.
  • Send deretter følgende melding ved avregning: HK <målerstand> til 2258. Eks. HK 12345

 

Flere målere:

Du må registrere alle før du kan sende målerstand. Når du skal sende målerstand må du oppgi målernummer.

Du skriver:

HK målernummer1 målerstand og send til 2258
HK målernummer2 målerstand og send til 2258

Ønsker du å melde deg av SMS-tjenesten skriver du:

HK STOP kundenummer målernummer. Meldingen sendes til 2258 (husk mellomrom).

 

Oppgi målerstand på internett

Logg inn på "Min side". Denne metoden gir deg en god oversikt over strømforbruk og kostnader.

- Logg deg inn på "Min side".  Husk registrering første gang.
- Klikk deg inn som ny bruker og registrer deg.

Internettløsningen har mange fordeler og du kan blant annet gjøre:

  • Måleravlesning
  • Sjekke forbrukshistorikk
  • Lage rapporter
  • Prøveavregning m.m

Ved å lese av strømmen hver måned, betaler du for ditt reelle forbruk. Dermed slipper du kanskje og få en overraskende høy strømregning.

Oppgi målerstand på El-kontofon

Slik gjør du måleravlesning på El-kontofon. Ring inn din målerstand på tlf. 800 34 135

Måleravlesning ved hjelp av fast-/ trådløs telefon er fremdeles like enkelt:

  • Ring telefon 800 34 135 og følg talemeldingen. (Grønt nummer)
  • Målepunkt ID (8 siffer) skal benyttes ved avlesning. Dette nummeret finner du på kundekortet eller på baksiden av fakturaen

Ved å lese av strømmen hver måned, betaler du for ditt reelle forbruk. Dermed slipper du kanskje å få en overraskende høy strømregning.

El-kontofonen er alltid åpen.